Auteur Topic: Trofis Colisa 1800 van Femke  (gelezen 19598 keer)

Offline Femke

• Actieve Forumer
  • *
Trofis Colisa 1800 van Femke
« Gepost op: juli 04, 2012, 09:36 »
Half juni hebben we een nieuw aquarium besteld: de Trofis Colisa 1800 in het zwart.
Afmetingen aquarium: 1800 mm(l) x 600 mm(b) x 650 mm(h)
Afmetingen meubel: 1800 mm(l) x 600 mm(b) x 730 mm(h)
Verlichting: 4 x 24 watt en 4 x 39 watt T5 (zit er standaard in) er komt met de tijd led nachtverlichting bij.
Verwarming: 2x JBL ProTemp S 300w

Maandag 2 juli was het zo ver.. :D Zo begon mijn ochtend:
Om 7.50 uur liep ik onze flat uit, richting mijn auto. Toen zag ik een vrachtwagen staan: opzich niet heel vreemd aangezien we 2 supermarkten voor de deur hebben.. Maar het kriebelde bij me, die vrachtwagen herkende ik niet..  :O_O: Dus ik bleef even staan om het aan te kijken, de bestuurder kwam met een briefje en veel vraagtekens zijn wagen uit...  :00000015:
Ik: komt u voor 1 van de 2 supermarkten?  (A)
Mnr: uhm, geen idee eigenlijk.. Er staat een naam..?
Ik: Jaaa dat ben ik!  Dat is ons aquarium!!!!!!!! *adrenaline kick*  :D
Mnr was duidelijk opgelucht dat hij geen zoektocht hoefde te starten haha!
Ik: mijn vriend komt naar beneden op u te helpen, ik moet naar mijn werk..  :icon_rolleyes:

Mijn vriend had het al in de gaten en keek van af het balkon met een grote grijns al mee. Vervolgens bleef ik uiteraard nog ff staan tot de klep open was en ik ook daadwerkelijk het aquarium zag... Verpakt in karton, maar het was hem!!!  (cryproud)

Ken je dat gevoel, dat je van blijdschap het uit wilt gillen..? (shy) Zo ben ik naar mijn werk gereden! :D De grijns die ik vanaf dat moment op mijn gezicht heb gaat er voorlopig niet meer van af! ;) Mijn vriend was die dag vrij en heeft zo overdag het meubel al in elkaar kunnen zetten. 's Avonds hadden we 3 extra sterke mannen geregeld die hielpen met tillen, ik hield de deuren netjes voor ze open..  (A) We wonen op 3 hoog maar hebben een lift... Die 183 cm diep is, het aquarium inclusief doos was... 182,9 cm lang hahaha :D paste precies! (A)

Inmiddels staat het aquarium dus netjes op zijn plek, inclusief een klein laagje water om te controleren of hij lekt. Deze week vullen we hem stapsgewijs om op andere lekkages te controleren. Wat ben ik trots als ik naar dit bakbeest in onze huiskamer kijk.....  :loveya:

Wat we er verder mee van plan zijn..
Er komt een rots achterwand in: welke zijn we nog niet over uit.
Er komen 4 zakken filterzand van 25 kilo in: maat 0,4-0,8 mm.
Er komt veel hout in (spiderwood?) dit ligt nu al een paar weken in 2 grote kuipen te badderen. Het hout zal o.a. van boven af het aquarium in gaan. 
Wat betreft de planten komen er eerst tijdens het indraaien lekker veel snel groeiers in, daarna vervangen we deze beetje bij beetje voor planten die we echt mooi vinden. Ook de planten die we al in huis hebben (in ons aquarium van 80 cm) gaan er in.

En dan toch ook wel belangrijk.. De vissen! :P
Corydorras Black Venezuela (en waarschijnlijk nog een groep van een ander soortje)
Iriatherina Werneri
Betta Splendens (1 man + x aantal vrouwen)
1 L-204 (geloof ik)
1 Ancistrus cf. cirrhosus man (geloof ik)

Verder willen we er nog een (kleurige, niet al te grote) scholenvis bij, dit word dan de "hoofdschool" en zal waarschijnlijk bestaan uit meer dan 50 vissen.. Maar dat ligt aan welke het uiteindelijk gaat worden. Er zullen ook nog wat L-nummers bijkomen.
Verder hebben we nog geen idee, we gaan hem eerst rustig op starten met de vissen die we al hebben en rustig kijken wat we er het mooiste bij vinden passen, etc. We nemen de tijd.
Tips voor mooie scholenvissen zijn welkom! :) We willen niet een "scholenvis" die verspreid door de bak zwemt, ze moeten echt een beetje bij elkaar blijven.

En dan nu de foto's!

Het meubel staat op zijn plek, nu de andere helft nog.. ;)

Die stond nog geduldig beneden in de berging op de hulptroepen te wachten.

Jeeeeej hij staat!

Lampjes aan..

Vullen om te controleren of er een lekkage is.. Gelukkig is dit tot nu toe niet het geval!

De eerste bewoners zitten er al in!  :D

En een close-up van deze bijzondere bewoners.. Zijn ze niet cute?!   (cute)
Nou hopen dat de dierenbescherming niet langs komt..........

Het voeld nog een beetje onwerkelijk.. Maar vanochtend stond hij er nog steeds! :D
Respect als je alles gelezen hebt!  XD
Aquapraat niet, aqua laat vissen zwemmen..! ;)
Trofis Colisa 1800: het fotoalbum
Onze andere dieren

Hoera, we gaan trouwen 14-07-2014!!! (L)

Offline mufin

• Opper Forumer
  • *
Re: Trofis Colisa 1800 van Femke
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2012, 09:39 »
nou ik heb alles gelezen hoor Femke ;)
wat een pracht van een bak.
en nee de dieren bescherming komt niet voor jullie eendjes. (rolf),
en nu vullen en de vissen er in.ook nog een project opzich. :icon_thumleft:
Ivy,You have a place in my heart
 I love you now, I love you still
 I always have
 And always will

Offline Ronald

• Opper Forumer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2012, 09:45 »
Hehe leuk verhaaltje :)

Ben benieuwd wat het gaat worden :)
Mvg Ronald

So when they point the finger, you flip one back, and say F*CK THAT!!!

Melanotaenia Boesemani, Corydoras Aeneus Albino, Corydoras Sterbai, Scobinancistrus cf. Pariolispos (L048), Hemiancistrus Subviridis (L200), Pterygoplichthys Gibbiceps (L083, L165)

The Gorgeous Fish Show

Mijn youtube kanaal

Offline Antoinette

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2012, 09:46 »
Dat is een leuk verslag. Mooi groot aquarium zeg, dat belooft iets moois te gaan worden.

Grappig die foto met de eendjes  :D

De roodkopzalm (Hemigrammus Bleheri) is misschien een optie voor je?  Die scholen lekker samen en trekken met zijn allen als een lange slinger door de hele bak. 
"aardig zijn voor elkaar kost niks"

Offline shenkie

• Super Forumer
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2012, 09:56 »
mooie bak, ben benieuwd wat je er van gaat maken :)

Offline Femke

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2012, 10:15 »
Altijd leuk snelle reactie's :D
Inderdaad, maar dat vind ik net zo'n leuk project als alles er om heen ;) lekker crea bezig zijn!
Voor het vullen en verversen hebben we een tuinslang en pomp gekocht... Zag me zelf niet de hele dag met een 10 liter emmertje lopen... :crazy: Kan niet wachten tot we een paar maanden verder zijn en het aquarium ingericht is en draaiende met vissen... :)

Roodkopzalmen is niet helemaal wat ik zoek.. Dan eerder kardinalen. Maar ik vind het wel leuk om iets te nemen wat je net ff wat minder vaak ziet, om het makkelijk te maken  :icon_rolleyes:
Onze andere dieren

Offline Rita M

• Opper Forumer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2012, 10:24 »
Femke...hoi..geweldig zeg dit allemaal, ik had je nog niet gezien dus zo eerst ff bij voorstellen kijken   (A)

Wat een mega bak zeg, Ronald en Memmo hebben deze ook dus leuk om weer een trofis gek erbij te hebben joh en wat ik enorm leuk vind is dat je ook echt voor de wat kleinere gezelschapsvissen gaat, dat heb ik ook gedaan in mn rio 400 al komen er volgende week dan 5 smurfmanen bij (tot groot verdriet van velen hier want kweekvorm ;) ) de pterophyllum scalare blue.....vinnik mooi  (mrgreen)

enniewee.... ik ben erg benieuwd wat er bij gaat komen als hoofd vis dus ik blijf regelmatig gluren hier.

Offline Daniel

• Nieuw Lid
  • *
  • I <3 Fish
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2012, 10:33 »
Femke, Ik vind dit topic geweldig! Een lekker leuk verhaaltje erbij, veel details, TOP!  :icon_thumleft:
En het ziet er zo goed uit, van zo'n aquarium kan ik nu nog maar van dromen haha :)

Veel plezier! Dit topic blijf ik volgen!
Groetjes Daniel!  :animaatjes-vissen-91570: :animaatjes-vissen-91570: :animaatjes-vissen-91570: :animaatjes-vissen-91570:

60cm Bakje van Daniel

Offline Femke

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2012, 10:42 »
Rita en Daniel bedankt! :)
Die van Ronald en Memmo heb ik gezien, allebei prachtig! 
De Pterophyllum scalare blue is inderdaad mooi, ik ben benieuwd naar je foto's!
@Daniel: ik heb er zo'n 8 jaar over gedroomd en nu eindelijk is het werkelijkheid geworden, vooral blijven dromen: als je echt wilt dan komen ze misschien zo maar uit! ;)
Onze andere dieren

Offline Ronald

• Opper Forumer
  • *
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2012, 11:30 »
Hey Femke.

Er staat in het topic aangeboden een bericht over 6 Biotodoma Cupido's. Niet iets voor jullie?
Mvg Ronald

Melanotaenia Boesemani, Corydoras Aeneus Albino, Corydoras Sterbai, Scobinancistrus cf. Pariolispos (L048), Hemiancistrus Subviridis (L200), Pterygoplichthys Gibbiceps (L083, L165)

The Gorgeous Fish Show

Mijn youtube kanaal

Offline Femke

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2012, 11:35 »
Mooie vis, maar twijfel of het geschikt is voor bij de andere kleinere vissen..?
Worden zo'n 13 cm geloof ik he? En schijnen best agressief en territoriaal te zijn.., ik wet niet hoe de ervaringen hier zijn?

Maar ik denk dat we eerst voor de kleinere soorten gaan kijken :) Nouja, eerst opstarten haha
Onze andere dieren

Offline t gurpje

• Opper Forumer
  • *
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2012, 11:49 »
Vooral voor de kleinere soorten gaan, zijn zeker leuk om te zien in zo'n bak  :icon_thumleft:

Misschien ook een idee om naar ipv van de splendens, ook naar andere betta soorten te kijken, veel van deze kunnen wel in een mooie grote groep ;)

FrankvdB

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2012, 11:49 »
om eerst alle wonderen de wereld uit te helpen, cupido`s zijn niet agressief en ook niet territoriaal :) althans.. als ze een nestje hebben halen ze wel eens uit naar anderen maar maanvissen zijn stukken feller hoor!!! Heb er zelf een flinke tijd 9 stuks gehad en ze zijn echt geweldig, laten ook kleinere visjes met rust.

Mooi dagboek heb je gemaakt, lekker uitgebreid en superleuk met die eendjes erin ahah :D zag foto`s van jullie zelf er bij staan, dat vraagt om een foto in onze "facebook" afdeling hoor :D check maar bij offtopic en dan helemaal bovenaan :D

Ik hou deze in de gaten, goed bezig in elk geval  (mrgreen)

Offline Ronald

• Opper Forumer
  • *
« Reactie #13 Gepost op: juli 04, 2012, 11:53 »
Wilde het net zeggen, maar Frank was me voor :P Maar met hun 15cm gaan ze zoals de Kardinalen wel als eten zien denk ik. Mijn groep Roodneuzen word met de dag kleiner bij de Heckelii's die net 11cm ofzo zijn.

Mijn ervaring met Roodneuzen is erg positief. Ze scholen perfect samen en is 's avonds in de schemering van de LEDs, echt waanzinnig om te zien.
Mvg Ronald

The Gorgeous Fish Show

Mijn youtube kanaal

FrankvdB

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 04, 2012, 11:55 »
Nee hoor Ronald ;) kardinaaltjes blijven ze gewoon af!! Ik had zelf 80 kardinalen erbij gegooid op formaat speldekopje en die pakten ze wel als ze voor hun neus kwamen maar dat was meer per ongeluk tijdens het zandhappen en die waren nog geen cm groot.
Daarna nooit meer een cupido geweest die uitviel er naartoe. Het gaat niet om het formaat ook he ;) want de cupidos zijn hele andere vissen als de heckelii`s

Offline Femke

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #15 Gepost op: juli 04, 2012, 11:59 »
@ 't gurpje:
Het lijkt ons erg gaaf om een grote groep van die ukkies door zo'n bak heen en weer te zien gaan :D Die Betta's hebben we al... ;) Mijn vriend wou graag een Betta Splendens man, later toch ook maar 2 vrouwen er bij.. Inmiddels hebben we 3 nesten en ben ik ook om wat betreft deze vissen. We hebben de ruimte om straks de mannen van elkaar te scheiden, ben erg benieuwd hoe ze gaan worden. (Foto's komen later..) We vinden het ook wel leuk als we straks niet van alle vissen tientallen exemplaren hebben, een klein groepje Betta's houd het straks bijzonder denk ik..? :)

@Frank
Ah oké, mijn excuses ;) weer iets geleerd! Dat Maanvissen erg fel zijn is 1 van de redenen dat ik ze leuker vind bij een ander :) Maar wie weet, we gaan ze zeker onthouden en dan eventueel nog meer uitzoeken hoe en wat.. Gedrag is misschien ook een beetje per vis verschillend?
Bedankt voor het compliment!  Hihi ja die eenden, kon het niet laten.. :D Ik zal de facebook pagina ff zoeken, leuk om wat gezichten er bij te zien! :)
Onze andere dieren

Offline t gurpje

• Opper Forumer
  • *
« Reactie #16 Gepost op: juli 04, 2012, 12:07 »
Dan zit wel meer in je bak te zoeken naar de betta's, dat klopt.
Heb zelf ook een bak met vooral kleiner vissen, en kan je zeggen, de vissen vinden het heerlijk.
Het lijkt bijna zielig om ze in een kleinere bak te stoppen :P

Offline Antoinette

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #17 Gepost op: juli 04, 2012, 12:17 »
hee wat leuk jonge Betta's - ben erg benieuwd naar de foto's  :)
"aardig zijn voor elkaar kost niks"

Offline Femke

• Actieve Forumer
  • *
« Reactie #18 Gepost op: juli 04, 2012, 12:30 »
Een voorproefje dan.. (26-06-2012) ;)

En de ouders (ik denk dat het dit vrouwtje is, het andere vrouwtje is helemaal rood)
Onze andere dieren

Offline Rene300

• Trouwe Forumer
  • *
« Reactie #19 Gepost op: juli 04, 2012, 12:38 »
Altijd leuk om weer een nieuw avontuur te lezen :) Ik was weer van begint tot eind geboeid door dit verhaal :)
En dan is het altijd bekijken wat erin gaat komen he? haha

Vind je discusvissen niks? Daar kun je ook een heel stel van houden in dit "bakje" :)

SimplePortal 2.3.4 © 2008-2011, SimplePortal